Olight S20 baton, skvělý malý a přesto výkonný společník na cesty.
Olight S20 baton, skvělý malý a přesto velmi výkonný společník na cesty.
Tak jsem po několik dní testoval tento minizázrak a v prvé řadě musím podotknout, jak malá svítilna je. Údaje 106mm x 32mm a váha 52 gramů samy o sobě vypadají velmi dobře, přesto jsem byl velmi mile překvapen, jak malá svítilna je, když jsem ji po prvé vzal do ruky. Už krabička je překvapivě drobných rozměrů.
Použita je LED CREE XM-L a strukturovaný hliníkový reflektor, ocelový přední kroužek pro vyšší odolnost, ultraprůzračné minerální sklíčko s antireflexními vrstvami.
Svítilnu lze napájet dvěma CR123 (2xRCR123 nelze!) nebo článkem 18650.
Výkony jsou poměrně dobře odstupňovány, jsou zde 4 režimy výkonu a dva blikací režimy, k mému uspokojení tu není klasické SOS, je tu rychlé strobo a proměnlivé strobo, vhodné třeba na kolo.
Tak a teď k výdržím a výkonům. Výrobce uvádí výkon a výdrž dle normy ANSI, tzn, po ztrátách na optice.
Výdrž na dvě CR123 1500mAh opíšu od výrobce:
470 lm: 2 hod 15 min,
100 lm: 9 hod,
5 lm: 120 hod,
0,5 lm: 25 dní
Mnou vypočtená a ověřená výdrž na článek 18650 panasonic 2900mAh:
470 lm: 3 hod 5 min
100 lm: 12 hod,
5 lm: 162 hod,
0,5 lm: 36dní
Kolik pak bude asi výdrž na článek panasonic 3400mAh?
Na základě výkonu a výdrží musím konstatovat, že ve svítilně je opravdu efektivní elektronika, která má minimální ztráty a energii z baterie umí nadstartně využít. Výdrž v nejnižším režimu více než měsíc na článek 18650 je potěšující a výkon 0,5 lumenu stačí na nouzové osvětlení třeba v jeskyni :-)
Je použita proudová regulace, což je sám o sobě poměrně nezajímavá údaj, ale pro nás to znamená, že svítilna ve všech (kromě blikacích samozřejmě) režimech postrádá stroboskopický efekt svitu, tak častý jev u LED svítilen. V důsledku je to mnohem lepší, svit je i při rychlých pohybech nepřetržitý a při svícení na rotační stroje s podobnou frekvencí nehrozí úraz, svítilna tak splňuje požadavky bezpečnosti práce :-D
Elektronika obsahuje kontrolu stavu baterií, při končící kapacitě tlačítko červeně poblikává, a ještě ochranu proti poškození přehřátím, po několika minutách v nejvyšším režimu se automaticky sníží výkon.
Tlačítko je navíc fosforeskující, po nasvícení ve tmě jemně zelenožlutě fosforeskuje po několik hodin.
Pozlacené kontakty pro prevenci přechodových odporů (vzhledem k ceně svítilny příjemné překvapení)
Nerezový ochranný kroužek na hlavě se dá odšroubovat a v případné rozbité sklíčko se tak dá vyměnit.
V patě svítilny je silný magnet, můžete tak baterku přiložit na jakoukoli ocelovou konstrukci, futro, karoserii auta atd. Velmi praktické, komu by však magnet z nějakého důvodu vadil, v balení je gumová podložka, kterou se dá magnet nahradit.
Dílenské zpracování je perfektní, svítilna je vyrobena z tvrdé hliníkové slitiny s ještě tvrdší povrchovou anodizací, hlavně chválím trapézový závit, který má vynikající životnost.
Baterka je vodotěsná dle standartu IPX8, tzn, že snese ponoření do vody a dle výrobce je odolná proti pádu až ze dvou metrů.
Co se týče výkonu, v dnešním souboji megavýkonů asi 470 lumenů neobstojí, nicméně většinu i trochu náročnějších uživatelů určitě uspokojí, síla této baterky spočívá hlavně ve velikosti, užitné hodnotě a komfortu ovládání a příjemné ceně, srovnatelně kvalitní a vybavené svítilny jsou přecejen o pár set dražší.
Charakter světelného kuželu je velmi příjemný s velmi širokým halo i širokým hot-spotem bez artefaktů (vad). Dosvit je dost přes 100 metrů, vzhledem k širokému světelnému kuželu osvítí velké prostranství. Na fotce jsou dveře ze 45 cm vzdálenosti, světelný kužel ve skutečnosti vypadá lépe, bez zabarvení a bez drobných rušivých přechodů, ale snad to nebudete mému stařičkému foťáku nikonu coolpix vyčítat.
Ovládání: tak tady jsem byl velmi příjemně překvapen. Již dlouho preferuji svítilny ovládané pomocí dvou spínačů, popřípadě otočným prstencem a spínačem. Tato svítilna má spínač jen jeden, zato geniálně řešený. Krátkým stiskem zapneme v nastaveném režimu, dalším vypneme. Při zapnuté svítilně podržením tlačítka cyklují tři režimy výkonu 470/100/5. Pokud nemáme nejvyšší režim v paměti a chceme ho rychle použít, při vypnuté svítilně dvakrát rychle za sebou zmáčkneme spínač a máme nejvyšší režim. Pokud při vypnuté svítilně podržíme spínač, zapne se ultranízký režim 0,5 lm a dalším podržením zase cyklují tři režimy výkonu bez zméněného nejnižšího. Dvojím cvaknutím při zapnuté svítilně se aktivuje režim strobo, podržením se přepne na druhý, variabilní režim strobe, který se zase spustí při příštím dvojkliku při zapnuté svítilně. Variabilní strobe je pomalý čtyřblik ve třech vteřinách, rychlé zablikání a zase dokola. Takové ovládání jsem si po troše cviku velmi oblíbil a přijde mi dokonce lepší a uživatelsky pohodlnější než pomocí dvou spínačů (přeručkovávání z jednoho spínače na druhý může být někdy nepohodlné). Svítilnu lze "zamknout" proti nechtěnému zapnutí, podržením spínače dvakrát po sobě nechte procyklovat tři režimy výkonu, další zapnutí nebude možné, jen trojnásobným rychlým stisknutím spínače. Nebo povolit koncovku svítilny :-) Ovládání se může zdát být složité, naopak je velmi jednoduché, jen to složitě popisuji :-) Můžete si nastavit jeden oblíbený režim a každým zapnutím se svítilna rozsvítí v něm atd.
Velké plus je v ocelovém klipsu, který je ze "správné" strany, a tak nasazením na kšilt čepice nahradí čelovku.
Negativa: když už bych měl vymýšlet, tak vzhledem k přítomnosti ultranízkého režimu 0,5lm by následující režim 5lm mohl výrobce nahradit třeba vyšším výkonem 10lm, za mě by to bylo určitě lepší, no zas takový problém to není. Dalším negativem může být odolnost, vzhledem k miniaturní velikosti a minimu materiálu si nejsem jist, co udělá s baterkou pár tvrdých pádů, výrobcem udaná odolnost vůči pádu ze dvou metrů má jistě své opodstatnění, nicméně bude jistě lepší se jim vyhýbat a například používat zápěstní poutko a nějaký vhodný futrál.
Závěr testování je takový, že již teď vím, že tato svítilna mne bude dlouho provázet na mých cestách a čundrech, hlavně z důvodu opravdu miniaturní (vzhledem k článku 18650) velikosti a v poměru k velikosti skvělým výkonem a vynikajíci výdrží, ovládání je po troše cviku velmi pohodlné a rychlé (po deseti minutách "hraní"). V balení sice není žádné pouzdro, svítilna má ale pevný ocelový demontovatelný klips a tak se dá dobře nosit na opasku, na popruhu batohu nebo kdekoli. Svítilna se dobře drží a magnet v koncovce jsem už využil při noční kontrole motoru, přicvakl jsem ji na kapotu a ruce jsem tak měl obě volné. Skvělá na kolo, na cesty, do jeskyní a podzemí, na práci... Přes velké množství různých svítilen, které mi za roky prošly rukama, mi tato přijde nejpraktičtější a nejuniverzálnější, co do velikosti, způsobu ovládání i výkonu, přestože jsem měl svítilny jako Nitecore P25, fenix PD32 R5, Klarus XT2C, Eagletac T100, Solarforce L2T-3mode a další, méně zajímavé svítilny.
Balení obsahuje: Svítilnu s klipsem, držák CR123 baterií, aby ve svítilně nehrkaly, rezervní těsnění, gumovou náhradu místo magnetu a návod.
U nás se dá koupit kolem za cca 1400 kč. Z "venku" i o pár stovek levněji :-) (s rizikem spojeným s nakupováním ze zahraničí)
Komentáře
Přehled komentářů
Původně jsem chtěl fenix PD32, ale to přechytávání mezi čudlíkem na hlavě a v patě taky není ideální, navíc stojí o dost víc a výkon má menší, takže jdu do Olightu S20, nejvíc se mi líbí, že si ji nasadím na kšilt a nemusím ještě řešit čelovku, to jsem u žádné jiné baterky neviděl a to vybírám baterku už skoro měsíc.
fenix nebo olight
(Kikulík, 12. 3. 2014 10:51)